Tuesday, June 20, 2017

Apa Itu Anugerah Desa Perdana (ADP)?

Anugerah Desa Perdana (ADP) merupakan program bagi menyemarakkan pemerkasaan masyarakat adalam kalangan penduduk kampung dan bertujuan melahirkan masyarakat desa berdaya saing, berinisiatif, berilmu, berdikari dan mempunyai disiplin kerja tinggi.

ADP

Penghakiman dan pemarkahan pertandingan dibahagikan kepada 8 aspek utama iaitu; Patriotisme dan kemasyarakatan, Kepimpinan dan pentadbiran, Pendidikan dan latihan, Ekonomi dan keusahawanan, Pemerkasaan peranan belia, Teknologi maklumat dan komunikasi, Kebersihan, kesihatan dan keceriaan kampung serta Pengawasan kemudahan asas kampung.

Kesungguhan JKKK bagi pencalonan ADP ini dilihat sebagai suatu usaha yang terbaik dan mantap demi memastikan JKKK berjaya hingga ke peringkat seterusnya.

Semua kampung di Malaysia secara dasarnya layak menyertai anugerah ini, namun perlu melalui saringan di peringkat daerah oleh panel penilaian.

Ia juga bertujuan untuk menyuburkan lagi semangat patriotisme dan nilai-nilai murni serta memastikan kelestarian dalam aspek sosial dan ekonomi kampung.

Yang pastiny, faktor penentu kejayaan sesebuah kampung, rumah panjang dan institusi masyarakat sangat bergantung kepada kecekapan kepimpinan atau urus tadbir oleh Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK).

Semoga memberi manfaat.

sumber: astroawani

Related Posts

Apa Itu Anugerah Desa Perdana (ADP)?
4/ 5
Oleh

Subscribe via email

Like the post above? Please subscribe to the latest posts directly via email.